علل كجي آلت تناسلي مردان

علل کجی آلت تناسلی مردان

کجی آلت تناسلی مادرزادی کجی مادرزادی آلت تناسلی یک بیماری نسبتا شایع است و حدود ده درصد مردان را گرفتار می کند. کجی آلت تناسلی مادرزادی بیشتر به علت متقارن نبودن اجسام غاری و اسفنجی بوده و به نسبت پیش آگهی (آینده) مناسبی دارد.  انحراف می تواند به یک سمت و یا ترکیبی (مثلا انحراف همزمان به پایین و چپ) باشد، گرچه در این نوع کجی انحراف بیشتر به سمت چپ می باشد. قابل توجه است که در این نوع کجی اغلب افراد دچار مشکل مقاربت نمی شوند و تنها ۱ تا ۲ درصد افراد کجی شدید با زاویه های زیاد دارند.  ❇ کجی آلت تناسلی اکتسابی در این بیماری  فرد از ابتدا دچار مشکل نبوده و بعدا به یک علتی، دچار کجی آلت می شود که به بررسی این علل می پردازیم. بیشتر کجی های آلت تناسلی اکتسابی به علت پلاک پیرونی بوده است. از علل دیگر این بیماری می توان به ضربه به آلت و شکستگی آلت، هیپوسپادیازیس و … اشاره کرد.  ۱⃣ بیماری پیرونی نوعی بیماری اکتسابی آلت تناسلی مردانه بوده که موجب انحراف و کوتاهی آلت می‌ شود. این بیماری به علت تشکیل بافت فیبری (لیفی) در داخل جسم غاری آلت (تونیکا آلبوژینه آ) ایجاد می‌شود.  در بیماری پیرونی که حدود پنج درصد مردان را درگیر می‌سازد، بافت همبندی در داخل بافت نرم پنیس (آلت) ایجاد می‌شود و موجب اختلال در نعوظ، انحنای آلت، درد و کوتاهی پنیس می‌شود.

علت اصلی بیماری مشخص نیست ولی وارد شدن ضربه به آلت تناسلی در حالت نعوظ را در ایجاد آن مؤثر می‌دانند. از دیگر عوامل موثر در بیماری زایی پیرونی می توان به رسوب کلسیم در بافت اسفنجی آلت اشاره کرد. گرچه این رسوب کلسیم هیچ ارتباطی به سطح کلسیم خون ندارد.

از علائم این بیماری می توان به احساس سفتی در تنه ی آلت تناسلی، درد آلت در هنگام نعوظ، کوتاهی آلت، اختلاف در قطر آلت و … اشاره کرد. قابل ذکر است که این بیماری در افراد دیابتی، افراد مبتلا به فشار خون و مشکلات قلبی عروقی بیشتر دیده می شود.

۲- هیپوسپادیازیس

یک نقص مادرزادی در پیشابراه است که سوراخ خارجی پیشابراه قبل از کلاهک آلت (گلنس) و در سطح تحتانی آلت قرار دارد. در این بیماری گاهی کجی آلت تناسلی نیز دیده می شود که خمیدگی اغلب در نوک آلت و به سمت پایین است.

۳- شکستگی آلت تناسلی

هرگونه آسیب و ضربه می تواند باعث ایجاد خونریزی و بعد از آن تشکیل فیبروز در آلت شود، که در نهایت می تواند منجر به کجی آلت تناسلی شود. استمناء محکم و روابط جنسی خشن، از علل این شکستگی ها است که اگر به موقع درمان نشوند باعث ایجاد کجی می شوند.